Fysiotherapie bij een chronische peesontsteking in de schouder

Een peesontsteking in de schouder is een veel voorkomende en vervelende klacht. De klacht ontstaat als een reactie van de pees op overbelasting. Hierbij raakt de pees beschadigd, geïrriteerd en soms zelfs ontstoken.
Chronische peesontsteking schouder

Hoe ontstaat een chronische peesontsteking in de schouder?

Zoals hierboven al benoemd, is een peesontsteking vrijwel altijd een reactie op overbelasting. Deze overbelasting van de pezen van de schouder ontstaat door het vaak herhalen van dezelfde bewegingen door bijvoorbeeld werkzaamheden of sport. De oorzaak kan ook liggen in zwakte van de schouderspieren en -pezen. De spieren en pezen in de schouder kunnen minder aan en raken hierdoor sneller overbelast.

De schouder bestaat uit een groep spieren die samenwerken om de schouder te stabiliseren en te laten bewegen. Deze spiergroep wordt de ‘rotatorcuff’ genoemd. Deze groep bestaat uit vier spieren: de teres minor, de supraspinatus, de infraspinatus en de subscapularis. Van deze vier spieren raakt de supraspinatus het snelst overbelast. Deze spier is dan ook het kwetsbaarst voor het ontstaan van een peesontsteking.

Wanneer er door overbelasting van de schouder een pees ontstoken raakt, wordt dit initieel gezien en behandeld als een acute peesontsteking. Wanneer de klachten na zes weken nog niet zijn afgenomen of zelfs zijn toegenomen, is er sprake van een chronische peesontsteking.

Chronische peesontsteking schouder

Symptomen van een peesontsteking in de schouder

Een kenmerkende klacht voor een peesontsteking in de schouder is dat bovenhandse bewegingen verminderd zijn in het bewegen en pijnlijk aanvoelen. Zowel het voorwaarts heffen als het zijwaarts heffen van de arm kan pijnlijk zijn. De pijnlijke beweging van het zijwaarts heffen van de arm wordt aangeduid met ‘painful arc’*. Deze pijn treedt op bij het zijwaarts heffen van de arm tot 120 graden, bij het verder heffen van de arm wordt deze pijn weer minder.

Men ervaart last bij het aan- en uitkleden, bij het wassen van de haren en nog veel andere dagelijkse handelingen. Ook is het liggen op de pijnlijke schouder erg vervelend en wordt men vaak wakker met last aan de schouder.

Een ontstekingsbeeld wordt gekenmerkt door vijf symptomen: pijn, zwelling, warmte, roodheid en functie beperking. Bij een peesontsteking kunt u dan ook van één of meerdere symptomen last krijgen.

Diagnose peesontsteking in de schouder

De schouder is een complex gewricht waarbij vele verschillende structuren zoals spieren, pezen, botten en kapsels samenwerken voor een optimale functie.

Aandoeningen van de schouder zijn vaak lastig te diagnosticeren met specifieke testen. Het is daarom belangrijk om andere aandoeningen van de schouder uit te sluiten. Denk hierbij aan een slijmbeursontsteking, een frozen shoulder, kalk in de schouder of een pijnlijk AC-gewricht (ander gewricht in de schouder).

De diagnose van een peesontsteking in de schouder wordt dus voornamelijk gesteld op basis van het uitsluiten van andere schouderaandoeningen, de aanwezigheid van een painful arc en een functietest van de supraspinatus. Bij twijfel kan er gebruik worden gemaakt van aanvullend beeldvormend onderzoek. Dit onderzoek zal dan plaatsvinden in de vorm van echografie.

Hoe wordt een peesontsteking van de schouder behandeld?

Bij een chronische peesontsteking van de schouder staat de ontstekingsreactie meestal niet meer op de voorgrond, maar is de pees wat verslechterd in kwaliteit. Het is dan ook belangrijk dat naast de behandeling van de pijn de focus komt te liggen op het versterken van de pees en het omliggende spierweefsel.

Tijdens de behandeling van de klachten wordt er gekeken naar de precieze oorzaak van de peesklachten in uw geval. Adviezen met betrekking tot houding en gebruik van de schouder worden meegegeven. Daarnaast kan de pees worden behandeld met shockwave of dry needling, waardoor het lichaamseigen herstelmechanisme wordt geactiveerd. Als laatste worden met behulp van oefentherapie de schouderspieren en het peesweefsel versterkt.

Afspraak maken?

Herkent u één of meerdere van bovenstaande situaties of symptomen. Maak dan een afspraak met een van onze kundige fysiotherapeuten van Fysiotherapie van der Vegt. Zo bent u zo snel mogelijk weer van de klachten af en kunt u uw dagelijkse bezigheden weer volledig hervatten.

U kunt een afspraak maken via onze site of ons telefonisch bereiken op 038-2100107.