Fysiotherapie bij artrose klachten in de elleboog

Artrose klachten in de elleboog kunnen heel vervelend zijn en kunnen u belemmeren in uw dagelijkse activiteiten. Artrose komt vaker voor op oudere leeftijd, maar ook jonge mensen kunnen ermee te maken krijgen. Ruim 1,5 miljoen Nederlanders heeft last van artrose in één of meerdere gewrichten.

U bent dus zeker niet de enige wanneer u deze klachten heeft. De voornaamste behandeling is fysiotherapie en een injectie om de pijn te verminderen. In sommige gevallen is een operatie nodig.

Deze fysiotherapeutische behandeling kunt u doen bij Fysiotherapie Van der Vegt. Maar wat kunnen wij precies voor u betekenen?

Wat is artrose in de elleboog?

De elleboog bestaat uit twee gewrichten. Deze gewrichten zorgen ervoor dat de elleboog gebogen en gestrekt kan worden.

Tussen elk gewricht zit een laagje weefsel, dat ook wel kraakbeen genoemd wordt. Bij artrose in de elleboog slijt het kraakbeen langzaam en in sommige gevallen groeien er kleine stukjes bot aan delen van het gewricht.

Door artrose kunt u de elleboog minder goed bewegen. Daarnaast zorgt artrose voor onder andere pijnklachten.

Oorzaken van artrose

Artrose in de elleboog kan ontstaan doordat het kraakbeen ouder wordt, maar ook erfelijkheid kan een oorzaak zijn. Daarnaast kan artrose ontstaan door een ontsteking in de gewrichten in de elleboog of doordat u uw elleboog eerder heeft gebroken.

Veel zwaar werk, veel sporten of overgewicht kan ook bijdragen aan het ontstaan van artrose.

Oorzaak artrose elleboog

Symptomen bij artrose in de elleboog

U heeft meestal niet meteen klachten bij artrose in de elleboog. Vaak duurt het lang voordat u iets merkt. De klachten die bij artrose in de elleboog horen zijn:

• Pijn tijdens het buigen en strekken van de elleboog. Vaak is de pijn in de avond erger dan in de ochtend.
  • Startpijn, wat betekent dat u pijn ervaart nadat u de elleboog een poos niet hebt gebruikt.
  • Stijfheid na een tijdje niet bewegen van de elleboog.
  • Verdikking van de elleboog, door het vocht wat in de elleboog komt doordat deze ontstoken is.

Door de pijn en stijfheid van de artrose en de stukjes bot die kunnen groeien, kunt u de elleboog minder goed bewegen. U heeft vaak moeite met het buigen en strekken van de elleboog.

Hoe kan artrose in de elleboog behandeld worden?

Er zijn meerdere behandelingen mogelijk voor artrose van de elleboog. Artrose kan niet genezen worden, maar de behandeling kan wel de klachten verminderen. Een van de behandelingen is een operatie en de andere is fysiotherapie. Meestal wordt eerst fysiotherapie geprobeerd, want dit is een stuk minder ingrijpend.

Naast fysiotherapie kan een injectie met pijnstillers en ontstekingsremmers soms helpen. Zo’n injectie werkt meestal voor een paar maanden. Een kijkoperatie kan daarna gedaan worden als fysiotherapie niet voldoende werkt. Een andere naam voor een kijkoperatie is artroscopie.

Fysiotherapie als behandeling voor artrose in de elleboog

De eerste keus voor de behandeling is dus fysiotherapie. Fysiotherapie kan helpen om uw artrose klachten te verminderen. Een fysiotherapeut kan u helpen met het verbeteren van uw houding. Ook is het belangrijk om de spieren rondom het ellebooggewricht sterk en getraind te houden.

Goede en sterke spieren rondom een versleten gewricht zorgen vaak voor minder pijnklachten. Hier kan een fysiotherapeut u bij helpen door middel van het geven van bewegingsoefeningen. De fysiotherapeut kan ook proberen om de beweeglijkheid van de elleboog te verbeteren.

Een behandeling bij Fysiotherapie Van der Vegt

Fysiotherapie Van der Vegt is de nummer één fysiotherapeut van Zwolle. Onze fysiotherapeuten zijn deskundig op het gebied van bewegen. De behandelingen bij een van onze fysiotherapeuten kunnen bestaan uit massage, oefentherapie en bijvoorbeeld houdingstherapie om de beweeglijkheid te verbeteren en pijn te verminderen.

Via onze website kunt u heel gemakkelijk een afspraak maken, maar u kunt ook altijd bellen voor een afspraak of vragen.