Fysiotherapie bij gevoelloze of dove tenen

Heeft u wel eens last van uw tenen? Dan is de kans groot dat u gevoelloosheid of een doof gevoel ervaart. Dit kan erg vervelend zijn en soms zelfs de bewegingen beperken. Als u hier last van heeft, dan kan het verstandig zijn om meer te weten over wat het precies is en waardoor het ontstaat. Dat leest u in onderstaand artikel!

Fysiotherapie bij gevoelloze of dove tenen

Wat zijn gevoelloze of dove tenen?

Bij gevoelloze of dove tenen ervaart u niet het normale gevoel dat bij tenen hoort. Een gevoel dat u heel waarschijnlijk ooit wel ervaarde. Daarentegen voelt u een tintelend of zelfs branderig gevoel. Ook kan het zijn dat u uw tenen helemaal niet voelt. Deze abnormale gevoelens kunnen van tijdelijke duur zijn, maar ze kunnen ook langdurig aanhouden.

Houden de gevoelloze of dove tenen langdurig aan, dan kan dit het lopen moeilijk of pijnlijk maken. Ook kan het zijn dat er verwondingen aan de tenen ontstaan die u zelf niet door heeft vanwege het niet voelen van de tenen.

Wat zijn mogelijke oorzaken van gevoelloze of dove tenen?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van gevoelloze of dove tenen. Voorbeelden hiervan zijn een hernia, diabetes (neuropathie), alcoholisme, zenuwcompressie syndromen of bevriezing. Hoewel de oorzaken verschillend zijn, hebben ze eigenlijk allemaal te maken met verminderd bloedtoevoer of zenuwbeschadiging.

Verminderd bloedtoevoer
De verminderde bloedtoevoer zorgt ervoor dat er te weinig zuurstof naar de cellen in de tenen komt, waardoor de cellen, als het zuurstoftekort te lang aanhoudt, uiteindelijk zullen afsterven. Doordat de cellen afsterven zal er verminderd of zelfs geen gevoel meer mogelijk zijn.

Beschadigde zenuwen
Het menselijk lichaam heeft twee verschillende zenuwen, namelijk motorisch en sensorisch. De sensorische zenuwen zorgen ervoor dat signalen vanuit de zintuigcellen naar het centrale zenuwstelsel worden gebracht. Door deze zenuwen is het mogelijk om o.a. pijn te ervaren.

Worden deze zenuwen geïrriteerd of samengedrukt of raken ze beschadigd? Dan kunnen de signalen niet goed doorgegeven worden of worden er signalen doorgegeven die er niet zijn. Hierdoor ontstaat het gevoelloze of het dove gevoel.

Beschadigde zenuwen door sporten
Naast verminderd bloedtoevoer of beschadigde zenuwen kan ook sport een oorzaak zijn van het ervaren van tintelingen of gevoelloosheid. Dit gevoel zal ontstaan na inspanningen waarbij de zenuwen worden samengedrukt. Met name bij sporten waarbij er sprake is van high-impact, zoals hardlopen, zal het samendrukken mogelijk kunnen ontstaan. Zijn de inspanningen over, dan zullen ook de tintelingen of het dove gevoel snel over zijn.

Behandeling van gevoelloze of dove tenen

Heeft u last van gevoelloze of dove tenen, dan wilt u daar waarschijnlijk graag van af. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk. Welke behandeling voor u het meest geschikt is, is afhankelijk van wat de oorzaak is van uw gevoelloze of dove tenen.

Zo kan het zijn dat zenuwen tijdelijk beschadigd raken doordat er te veel druk op komt door de stand van uw voeten. In dat geval kan een podologisch zooltje helpen, doordat deze de stand van de voeten verandert.

In vele andere gevallen kan een fysiotherapeut u uitstekend helpen. Een fysiotherapeut kan namelijk ervoor zorgen dat de bloedtoevoer groter wordt of de druk, irritatie of beschadiging van de zenuw verdwijnt.

Fysiotherapie bij gevoelloze of dove tenen

Een fysiotherapeut zal u dus helpen door de bloedtoevoer te verbeteren of de zenuwen minder te belasten. Als eerste zal de fysiotherapeut door middel van een intake gesprek en lichamelijk onderzoek een behandelplan op maat samenstellen.

Dit behandelplan zal bestaan uit massage, oefeningen en houdingstherapie. Ook zal de fysiotherapeut u adviezen meegeven om de gevoelloze of dove tenen in de toekomst te voorkomen.

Fysiotherapie Van der Vegt

Heeft u last van gevoelloze of dove tenen? Dan helpen de fysiotherapeuten van fysiotherapie Van der Vegt u graag! U kunt zelf een afspraak inplannen via ons boekingssysteem of u kunt een vraag stellen via ons contactformulier. Wij zullen binnen 24 uur reageren en binnen 48 uur kunt u bij ons terecht!