Fysiotherapie bij impingement klachten

‘Impingement’ is de Engelse vertaling van inklemming. Met een ‘impingement’ klacht, wordt dus een klacht bedoeld die veroorzaakt is door een inklemming. Als we spreken over ‘impingement’ klachten spreken we vaak over pijnklachten in de schouderregio.

Dit artikel zal zich dan ook focussen op pijnklachten in het gebied rond de schouder. We vertellen u meer over de klachten die u kunt ervaren en hoe wij u kunnen helpen.

Impingement Klachten

Pijnklachten bij een inklemming

De meest voorkomende klacht bij een inklemming in de schouder, is een zeurende of stekende pijn in de schouderregio bij het heffen van de arm. Vaak wordt de pijn gevoeld wanneer de arm rond de negentig graden geheven wordt. Deze pijn kan ook voorkomen wanneer u ligt op de aangedane schouder, als u bijvoorbeeld iets uit de achterzak van uw broek wilt pakken of bij het aantrekken van uw jas.

Naast pijn in de schouderregio zelf, kan de pijn ook uitstralen. Vaak straalt de pijn dan uit naar de zijkant van uw bovenarm. Als er sprake is van slijtage, kunt u eventueel ook pijn voelen boven op de schouder. Dit gaat vaak samen met uitstralende pijn naar de nek en soms kunt u tintelingen in uw hand ervaren. Als de klachten toenemen, kan het zijn dat u krachtsverlies ervaart of stijfheid van spieren en pezen rond het schoudergewricht.

Hoe worden de pijnklachten veroorzaakt?

Zoals al eerder genoemd, worden de pijnklachten in de schouderregio veroorzaakt door een inklemming van weefsel. Met weefsel bedoelen we in dit geval een spier of een pees, maar dit kan ook een kapsel of slijmbeurs betreffen. Weefsel in de schouderregio kan beklemd raken tussen de kop van de humerus (het bot in de bovenarm) en het acromion (schouderdak).

Er zijn twee oorzaken waardoor weefsel in de schouder bekneld kan raken. De eerste oorzaak is dat weefsel ontstoken of opgezwollen raakt. Dit kan onder andere komen door overbelasting van de schouder. De tweede oorzaak is dat de ruimte tussen de kop van de humerus en het schouderdak wordt verkleind. Dit kan komen door het te ver naar boven verplaatsen van de bovenarm. De oorzaak hiervan is dat de spieren rondom de schouder niet goed samenwerken en zorgen voor instabiliteit.

Behandeling Impingement

Hoe ziet de behandeling er uit?

‘Impingement’ klachten zijn erg vervelend en kunnen u belemmeren tijdens activiteiten in het dagelijks leven. Fysiotherapie kan u helpen om van uw klachten af te komen. Een behandeling bij Fysiotherapie Van der Vegt kan bijvoorbeeld bestaan uit massages, houdingstherapie, oefentherapie et cetera. Het doel van deze behandeling is het verbeteren van de spierkracht en coördinatie het schoudergewricht. Hierdoor zal de pijn afnemen.

Wanneer u een afspraak bij ons heeft gemaakt, beginnen we altijd met een intakegesprek en een lichamelijk onderzoek. Op deze manier kunnen we voor u een behandelplan op maat maken. Dit behandelplan wordt met u besproken en uitgevoerd. Eventueel krijgt u oefeningen uitgelegd om thuis mee te oefenen. Als u klachten verholpen zijn, voeren we met u een adviesgesprek om verdere klachten te voorkomen en doorlopen we samen met u een afsluitend traject.

Waarom kiest u voor Fysiotherapie Van der Vegt?

Fysiotherapie Van der Vegt is de nummer 1 fysiotherapie van Zwolle. In onze praktijk staan professioneel advies en persoonlijk contact centraal. Wij hebben hoogopgeleide fysiotherapeuten in dienst en bij ons is iedereen welkom.

Heeft u last van ‘impingement’ klachten en wilt u hier snel van af? Maak dan zelf gemakkelijk en snel een afspraak via de telefoon, de website of via whatsapp.