Wat valt er te doen tegen kniepijn die uitstraalt naar het onderbeen?

Kniepijn die uitstraalt naar het onderbeen, is een vervelende klacht die ervoor kan zorgen dat uw dagelijkse activiteiten niet meer goed uit te voeren zijn. Aan deze klachten kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen.

Fysiotherapie Van der Vegt helpt u graag bij het ontdekken van de oorzaak en het behandelen van uw klachten. Hier leest u wat mogelijke oorzaken kunnen zijn en hoe wij u hierbij kunnen begeleiden.

Het kniegewricht is complex

Het kniegewricht wordt onder anderen gevormd door drie botten: het dijbeen, het scheenbeen en de knieschijf. Het gewricht is bekleed met kraakbeen, een glad en veerkrachtig weefsel dat ervoor zorgt dat de botten soepel over elkaar bewegen wanneer u uw knie beweegt.

Ook zitten er in de knie twee menisci. Dit zijn halvemaanvormige schijven die zorgen voor stabiliteit, schokdemping en het verdelen van de belasting over het kniegewricht. Tot slot zijn er ook verschillende banden, oftewel ligamenten, in de knie die ook zorgen voor de stabiliteit.

Samen zorgen deze structuren voor de effectieve functionaliteit van het kniegewricht. Hierdoor kunt u uw knie buigen, strekken en roteren. Echter kan er bij al deze structuren iets optreden waardoor het kniegewricht niet meer optimaal functioneert.

Mogelijke oorzaken van uitstralende kniepijn

Kniepijn die uitstraalt naar het onderbeen is een klacht die vele verschillende oorzaken kan hebben. Een fysiotherapeut kan achterhalen wat de oorzaak bij u is geweest. Enkele mogelijk oorzaken zijn: meniscusletsel, een blessure aan de kniebanden, gewrichtsontsteking (zoals artritis) of artrose (slijtage van het kraakbeen).

Maar ook een disbalans in de spieren rondom de knie kan leiden tot abnormale belasting en pijn die zich door het been verspreidt. Dit komt vaak door overbelasting, door een langdurige activiteit.

Soms kan ook een beknelde zenuw in de rug, heup of knie zorgen voor een uitstralende pijn in het onderbeen.

Hoe kan Fysiotherapie Van der Vegt u helpen bij knieklachten

Een fysiotherapeut kan een belangrijke rol spelen bij de behandeling van kniepijn die uitstraalt naar het onderbeen. Allereerst zal de fysiotherapeut een grondig onderzoek uitvoeren om de oorzaak van de kniepijn te identificeren.

Dit kan onder meer het beoordelen van de bewegelijkheid en spierkracht zijn, maar ook het bekijken van uw looppatroon. Wanneer de oorzaak is vastgesteld stelt de fysiotherapeut een behandelplan op maat op.

Dit zijn vaak oefeningen die gericht zijn op het versterken van de spieren rondom de knie, dit zal de stabiliteit bevorderen en de belasting op het kniegewricht doen afnemen. Wanneer uw knieklachten zich uiten in een beperkte bewegingsvrijheid, kan de behandeling gericht zijn op het verbeteren van de flexibiliteit.

Wanneer de pijn overheerst kunnen de eerste behandelingen bestaan uit technieken om de pijn te doen verminderen. Dit zijn vaak technieken zoals manuele therapie, massages en mobilisatie van het kniegewricht.