Zorg van de fysiotherapeut bij klachten door een slijmbeursontsteking in de schouder

Een slijmbeursontsteking is, zoals de naam al zegt, een ontsteking van de slijmbeurs. Slijmbeurs is een met vocht gevuld zakje en zit op plaatsen waar wrijving of druk optreedt door bewegingen.

Dit gebeurt vooral op onbeschermde of uitstekende lichaamsdelen, bijvoorbeeld op de schouder, knie, elleboog of heup. Door slijmbeurzen kunnen gewrichten soepel bewegen, zonder dat de pezen over het bot heen schuren.

Slijmbeursontsteking is heel vervelend en pijnlijk. De klachten kunnen zowel acuut als geleidelijk ontstaan. Wat kan een fysiotherapeut bij Fysiotherapie Van der Vegt precies voor u betekenen wanneer u klachten heeft door een slijmbeursontsteking in de schouder?

Slijmbeursontsteking Fysiotherapie van der Vegt

De oorzaak van een slijmbeursontsteking

Het schoudergewricht wordt gevormd door een kom met daaraan het schouderblad en de kop van de bovenarm. Om het gewricht heen zit een gewrichtskapsel. Daaromheen lopen de stabiliserende spieren en pezen van het schoudergewricht.

Een slijmbeursontsteking kan meerdere oorzaken hebben. Allereerst kan een slijmbeursontsteking ontstaan door overbelasting. Bij overbelasting wordt het gewricht langdurig of op een verkeerde manier belast, waardoor er irritatie ontstaat.

Een slijmbeursontsteking kan ook ontstaan door een plotselinge, grote verhoging van de trainingsintensiteit of door veranderingen in de trainingstechniek. Hierdoor komt er meer druk op de slijmbeurs.

Mensen die veel op hun knieën werken of vaak op hun ellebogen leunen, kunnen last krijgen van een slijmbeursontsteking. Dit komt doordat er veel druk of wrijving op de slijmbeurzen staat.

Tot slot kunnen ook een hogere leeftijd, een ongeluk of infectie de oorzaken zijn van een slijmbeursontsteking.

Symptomen van een slijmbeursontsteking

Slijmbeursontstekingen kunnen zorgen voor verschillende klachten. Klachten kunnen langzaam, door overbelasting, of snel ontstaan. Wanneer er sprake is van een infectie met bacteriën, ontstaan de klachten snel en is de slijmbeurs rood en warm. Dit gebeurt echter relatief weinig. U kunt bij een slijmbeursontsteking last hebben van:

• pijn bij het bewegen van het gewricht;
  • uitstralende pijn naar bijvoorbeeld de bovenarm;
  • verminderde bewegelijkheid van het gewricht;
  • gezwollen slijmbeurs, die warm aanvoelt;
  • pijn tijdens het drukken op slijmbeurs;
  • vochtophoping;
  • minder goed slapen door de pijn aan het gewricht;
  • koorts, wanneer er sprake is van een infectie.
Slijmbeursontsteking Vegt

Behandeling van een slijmbeursontsteking in de schouder

Om goed te herstellen, is het van belang om de schouder rust te geven en belastende houdingen te vermijden. Daarnaast helpt koelen tegen de pijn. Slijmbeursontstekingen kunnen vaak vanzelf genezen. Dit duurt enkele weken tot maanden. Na een rustperiode kunt u uw schouder weer beginnen te belasten, maar bouw dit rustig op om te voorkomen dat u uzelf teveel belast. Hierbij kunt u de hulp inschakelen van onze fysiotherapeuten.

Hoe kan een fysiotherapeut bij Fysiotherapie Van der Vegt u helpen?

Allereerst is het natuurlijk van belang dat er een juiste diagnose gesteld wordt om een geschikt behandelplan op te kunnen stellen. Onze fysiotherapeut zal daarom beginnen met een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek.

Hierbij worden mogelijke oorzaken in kaart gebracht en wordt de schouder onderzocht op klachten en symptomen. Wanneer het niet duidelijk is wat precies de oorzaak is van uw pijn, kan er gebruik worden gemaakt van echografie. Met echografie worden met behulp van geluidsgolven afbeeldingen gemaakt van organen of andere structuren in het lichaam. Dit is pijnloos.

Als er vastgesteld is dat er sprake is van een slijmbeursontsteking, wordt er een behandelplan opgesteld met oefeningen voor bijvoorbeeld kracht en mobiliteit met als doel spiermassa op te bouwen en het gewricht soepel te houden.

Contact met Fysiotherapie Van der Vegt

Heeft u last van klachten aan uw schouder? Blijf daar dan niet mee rondlopen en maak snel een afspraak met onze praktijk. Dit kan door te bellen of het contactformulier in te vullen op onze website