Dry needling therapie bij hardnekkige spierpijn

Dry needling wordt toegepast bij hevige spierpijn, die niet direct door inspanning komt. Deze spierpijn is niet het logische gevolg van sporten of bewegen.

Want spierpijn na het sporten is wellicht eventjes vervelend, maar na enkele uren of dagen weer verdwenen. Het was het gevolg van stevige inspanning die net even zwaarder was dan dat u lichaam gewend is. Deze spierpijn is dan ook geen enkel probleem.

Maar er is ook spierpijn die veel vaker aanwezig is en waar u vaker last van heeft. Deze spierpijn heeft vaak te maken met verkramping of verstijving van uw spieren. Hierbij kan dry needling de oplossing geven.

Dry needling spierpijn

Hardnekkige spierpijn zonder inspanning als verklaring

Iedere sporter (of niet-sporter) heeft wel eens last van spierpijn. Dit kan komen na een stevige training of wedstrijd, maar ook na een dagje werken in de tuin of na het verplaatsen van wat meubels. Dit is niet de spierpijn die met dry needling wordt behandeld.

Bij dry needling als therapie, gaat het om spierpijn die vaker aanwezig is, zonder dat hier een directe aanleiding voor is. Denk hierbij aan een stijve nek of pijnlijke spieren in uw bovenrug en schouders. Wanneer deze spierpijn regelmatig optreedt, dan is er iets anders aan de hand.

De spieren zijn te gespannen, waardoor er spierpijn ontstaat.

Spierpijn door triggerpoints en teveel spierspanning

Dry needling behandeling spierpijn

Onze spieren hebben een bepaalde mate van spanning. Hierdoor zorgen ze voor stabiliteit van onze ledematen. Wanneer de spieren verder aanspannen, dan ontstaat er een beweging. Wanneer de spieren niet aangespannen zijn, verkeren zij in relatieve rust. Hierdoor blijven de spieren opgeladen voor nieuwe bewegingen en herstellen ze tussen het bewegen door.

Wanneer de spieren niet voldoende ontspannen, dan blijven de spieren te veel aangespannen op momenten dat dit niet nodig is. Hierdoor is er niet alleen sprake van teveel spierspanning, er is ook geen mogelijkheid voor de spieren om te herstellen.

De verhoogde spierspanning zorgt ervoor dat de spieren langdurig in “actiestand” staan. Waardoor de vezels en eiwitten die voor beweging zorgen, geen kans krijgen om te herstellen en op te laden.

Het gevolg hiervan is dat spiervezels kunnen fixeren en vast gaan zitten. Dit zorgt voor harde plekken zoals knopen in uw spieren. Deze knopen worden ook wel triggerpoints genoemd.

In een triggerpoint is er een verharding in de spier, waardoor deze niet ontspant. Een triggerpoint kan niet alleen zorgen voor stijve spieren maar kan ook pijnlijk zijn en spierpijn veroorzaken.

Bij langdurig pijnlijke spieren, is vaak sprake van de aanwezigheid van triggerpoint. Dry needling is erop gericht op deze triggerpoints te verhelpen, waardoor de spieren kunnen ontspannen en de spierpijn afneemt.

Dry needling bij pijnlijke spieren door triggerpoints

Bij dry needling wordt er gebruik gemaakt van een dunne naald, zonder dat er iets wordt ingespoten. Met de dunne naald, wordt de triggerpoint aangeprikt. Dit veroorzaakt een sterke samentrekking van de spiervezels. Als reactie hierop, ontspannen de spiervezels direct na het samentrekken.

Naast het ontspannen van de spiervezels. Komt er ook extra stofwisseling op gang. Er worden meer voedingsstoffen aangevoerd en meer afvalstoffen afgevoerd. Hierdoor zorgt dry needling niet alleen voor meer ontspannen spieren, het lichaam krijgt ook beter de kans om te herstellen.

Vaak is er al direct na de eerste behandeling een duidelijk verschil merkbaar. Na enkele behandelingen zijn de spieren veel losser, soepeler en minder gespannen. Voor een optimaal resultaat combineert u de dry needling met fysiotherapeutische oefeningen zodat de spieren ook soepel blijven.

Dry needling in Zwolle bij Fysiotherapie van der Vegt

Onze praktijk staat voor u klaar wanneer u last heeft van langdurige spierpijn. Onze therapeuten helpen u graag verder. Wanneer u ons belt of een bericht stuurt, dan kunnen we samen inventariseren welke zorg voor u het meest passend is.