Fysiotherapie bij voetklachten tijdens het wielrennen

Er zijn zo’n 850.000 wielrenners in Nederland. Een groot deel van deze sporters krijgt ooit te maken met voetklachten als gevolg van het wielrennen. Niet alleen is dit erg vervelend, het kan ook de prestatie van de sporters beïnvloeden. Goede en passende zorg is daarom erg belangrijk. Bent u een wielrenner en heeft u last van uw voeten?

Fysiotherapie Vegt legt u hier graag meer over uit.

Voetklachten bij wielrenner

Soorten voetklachten bij wielrenners

Er zijn verschillende soorten voetklachten met elk weer hun eigen symptomen. Hieronder staan de meest voorkomende soorten klachten bij wielrenners verder uitgelegd.

Knelplekken en blauwe tenen

Veel wielrenners krijgen door het wrijven en duwen van de tenen tegen de schoenneus last van blauwe teennagels. Soms vallen de teennagels er zelfs af. Dit zorgt voor veel pijnklachten en een kloppend gevoel in de tenen. Niet alleen op de fiets, maar ook tijdens dagelijkse activiteiten ervaren mensen veel ongemak. Ook kan een knobbel van het grote teengewricht of een kromstand van de tenen ervoor zorgen dat de voeten worden bekneld.

Blauwe teennagels en knelplekken zijn meestal het gevolg van te kleine schoenen. Tijdens het fietsen zetten de voeten een beetje op, als gevolg van de warmte en een verhoogde doorbloeding. Hierdoor zullen de tenen gaan duwen tegen de schoenneus.

Pijn aan voet fietsen

Brandende voeten

Veel fanatiek fietsers hebben last van brandende voeten, met name wanneer in de lente en de zomer de buitentemperaturen oplopen. Vooral ter plaatse van de voorvoet waar de druk op de pedalen het hoogst is, kan er veel druk op de voeten ontstaan. Het gevolg hiervan is dat u last kan krijgen van brandende voeten. Een goed afgesteld voetplaatje en het dragen van de juiste schoenen kunnen een groot deel van de klachten voorkomen. Soms kunnen echter ook afwijkingen in de stand van de voet de klachten uitlokken.

Pijnklachten onder de hiel

Onder uw voet loopt een peesplaat. Deze peesplaat loopt van het hielbeen tot aan de voorkant van de voet en ondersteunt de voetboog. Bij het duwen van de voet op een fietspedaal, wordt deze peesplaat wat uitgerekt. Hierdoor ontstaat er een flinke spanning op de peesplaat, met name bij de aanhechting van de plaat aan het hielbeen.

Wanneer de peesplaat te vaak en te zwaar wordt belast, kan dit tot overbelasting leiden. Hierbij kan er zelfs beschadiging optreden van de pees, wat zorgt voor pijnklachten onder de voet of aan de hiel. Deze pijn voelt u met name als u net begint met inspannen of nadat u al een lange tijd aan het sporten bent. Vooral na rust kan de ernst van de pijn toenemen.

Gewrichtspijn van de grote teen

Onderaan het gewricht van de grote teen bevinden zich twee kleine botjes. Deze botjes zijn zogenaamde sesambotjes en zorgen voor stabiliteit van de grote teen. Wanneer er tijdens het wielrennen grote druk ontstaat op de voorvoet, kunnen deze botjes beschadigen of gaan ontsteken.

Oplossingen voor voetklachten

Een groot deel van de voetklachten als gevolg van wielrennen kan voorkomen worden door het dragen van de juiste schoenen en het juist afstellen van de voetzooltjes, trappers en het zadel. Het overige deel van de klachten is vaak te wijten aan een afwijking in de voeten of door een verkeerde houding tijdens het fietsen.

Een fysiotherapeut kan u advies geven over het gebruik van de juiste fietsuitrusting en kan u helpen bij het vinden van een passend trainingsschema. Daarnaast kan de therapeut u helpen uw houding te verbeteren en te optimaliseren, waardoor klachten zo min mogelijk worden uitgelokt.

Oorzaken van voetklachten bij wielrenners

Veelvoorkomende voetklachten bij wielrenners worden voornamelijk veroorzaakt door:
  • het dragen van de verkeerde schoenen;
  • standsafwijkingen van de voet;
  • een verkeerde houding tijdens het fietsen
  • een te grote druk op de voorvoet door te kleine of niet goed afgestelde voetplaatjes;
  • een verkeerd afgestelde zadel.

Fysiotherapie Vegt helpt u graag

Bij Fysiotherapie Vegt vinden we persoonlijke aandacht een van de belangrijkste dingen tijdens een behandeling. Onze praktijk is kleinschalig, waardoor wij altijd zorgen voor een persoonlijke en optimale begeleiding. Onze sportfysiotherapeuten kijken graag samen met u naar de best passende behandeling en hoe u van uw klachten af kunt komen.

Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen of heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op!