Geen zitvlakklachten tijdens het wielrennen door een gezonde houding

Geen zitvlakklachten tijdens het wielrennen door een gezonde houding

Als wielrenner zit je soms uren op de fiets. Een comfortabele zithouding is dan ook uiterst belangrijk om goed te kunnen presteren. Veel wielrenners kampen met zogenaamde zitvlakklachten. Het zitvlak bestaat uit de delen van het lichaam die steunen op het zadel. Bij wielrenners is dit dan ook een zwaar belast lichaamsdeel. Een juiste zithouding is daarom belangrijk. Indien dit niet het geval is, kunnen er namelijk al snel problemen ontstaan.

knieklachten wielrenners
Zitvlakklachten

Symptomen van zitvlakklachten

Wielrenners kunnen last krijgen van huidirritaties of schimmelinfecties. Vaak zie je dit terug op het zitvlak, in de bilspleet of in de liesstreek. De huid in deze gebieden kan jeuken, gevoelig zijn of zelfs pijn geven. Ook kunnen wielrenners te maken krijgen met onderhuidse ontstekingen. Dit zijn pijnlijke bultjes onder de huid die het zitten op de fiets erg onaangenaam maken. Daarnaast kan er ook sprake zijn van een zeurende en/of stekende pijn rond de zitbotten.

Oorzaken van zitvlakklachten

De oorzaak van zitvlakklachten is vaak een combinatie van druk, wrijving en ontsteking in het gebied rondom het kruis.

Een te hoge druk van het zitvlak kan veroorzaakt worden door een zadel dat niet goed bij jou past. Wanneer het zadel bijvoorbeeld verkeerd is afgesteld, te klein of te hard is, kan dit problemen veroorzaken aan het zitvlak. Een verhoogde wrijving in het zitvlakgebied kan ontstaan wanneer de benen bijvoorbeeld langs elkaar schuren of wanneer er een slechte zeem in de fietsbroek zit. Dit kan leiden tot huidirritaties met zadelpijn als gevolg.

Een andere belangrijke factor voor het ontstaan van zadelpijn is de hygiëne van de wielrenner. De huid en de kleding moeten zo veel mogelijk vrij zijn van vuil of zeepresten, zodat huidirritaties en ontstekingen voorkomen kunnen worden.

Tot slot vervult de fietshouding een enorm belangrijke rol wanneer het gaat om het voorkomen van zitvlakklachten. Wanneer de houding op de fiets niet optimaal is kan dit de druk en wrijving van het zitvlakgebied doen toenemen.

Behandeling van zitvlakklachten

Ten eerste is het van essentieel belang dat je zadel goed is afgesteld. Dit zorgt voor een goede fietshouding en verkleint de druk op het zitvlak. Op deze manier kan je comfortabeler op de fiets zitten en wordt voorkomen dat je te maken krijgt met zitvlakklachten.

Wanneer je nog steeds last hebt van zitvlakklachten na het juist afstellen van het zadel wordt er gekeken naar de fietshouding. Wat voor de één een goede fietshouding is, hoeft dit voor een ander niet het geval te zijn. Een bikefitting of bijvoorbeeld een fietsmeting kan jou bijvoorbeeld helpen om te achterhalen wat voor jou de perfecte fietshouding is. De fiets wordt tijdens de fitting zo afgesteld dat je altijd in de juiste houding fiets. Hierbij wordt bijvoorbeeld naast het zadel ook gekeken naar het stuur en de crank van de fiets.
Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de oorzaak van jouw klachten. Er wordt in dit geval gekeken of er sprake is van een onjuiste houding of eventuele asymmetrie die optreedt. Indien dit het geval is kan fysiotherapie een oplossing bieden. Hierbij kun je denken aan het trainen van de juiste delen en structuren van het lichaam. Om de juiste fietshouding aan te kunnen nemen is het namelijk van belang dat de algehele conditie goed op peil is en de rompspieren sterk genoeg zijn.

Om zo min mogelijk pijn te ervaren aan het geïrriteerde zitvlak tijdens het fietsen, is het tot slot mogelijk om gebruik te maken van bijvoorbeeld talkpoeder of verdovende crèmes.

Fysiotherapie voor zitvlakklachten bij Fysiotherapie Van der Vegt

Fysiotherapie kan helpen de belasting op de zitbotten te verminderen. Wanneer de buikspieren en de romp goed getraind zijn en je lichaam tijdens het fietsen de juiste spierspanning heeft, zal automatisch de belasting op de zitbotten kleiner worden. Daarnaast kunnen onze fysiotherapeuten helpen om je algehele conditie te verbeteren. Bij vermoeidheid neigt het bekken namelijk om voorover te kantelen. Hierdoor verslechtert je fietshouding en is dus de kans op zitvlakklachten groter.

Herken je symptomen en wil je graag een afspraak maken om van jouw zitvlakklachten af te komen? Bij Fysiotherapie van der Vegt bent u op het juiste adres voor de behandeling van uw zitvlakklachten. Wacht daarom niet langer en neem gerust contact met ons op.

Overbelastingblessures

Pijn aan de voorkant van de knie

Patellofemoral pijnsyndroom
Bij het buigen en strekken van het kniegewricht, schuift de knieschijf over de knie heen. Wanneer je deze beweging vaak herhaalt, zoals bij fietsen, kan er irritatie ontstaan tussen de knieschijf en het kniegewricht, wat zorgt voor pijn.
Springersknie
Tussen het scheenbeen en de knieschijf bevindt zich de pees van de bovenbeenspier. De functie van deze spier is het strekken van de knie en het optrekken van het been. Tijdens het fietsen wordt deze spier dus bijna constant gebruikt. Als deze spier en pees geïrriteerd raken, doordat ze te veel gebruikt worden, ontstaat er een pijnlijke springersknie.

Pijn aan de achterkant van de knie

Biceps tendinopathie en popliteus tendinopathie
De biceps staat vooral bekend als een spier in de bovenarm. Er bestaat echter nog een spier in uw lichaam die deze naam draagt, namelijk de musculus biceps femoris. Deze spier bevindt zich, evenals de musculus popliteus, aan de achterzijde van het kniegewricht. De functie van deze spieren is het buigen van de knie. Deze spieren kunnen pijnklachten geven wanneer ze geïrriteerd raken door veel fietsen.

Pijn aan de binnenkant van de knie

Pes anserinus tendinopathie
De pes anserinus is de aanhechting van drie pezen aan de binnenkant van het kniegewricht. Deze pezen zorgen ervoor dat de knie kan buigen en draaien. Veel fietsen zorgt mogelijk voor wrijving tussen deze pees en het bot, wat leidt tot pijn.

Pijn aan de buitenkant van de knie

Lopersknie: iliotibiaal frictiesyndroom
Bij een lopersknie wordt pijn gevoeld aan de buitenzijde van de knie tijdens of na het sporten. De lopersknie wordt veroorzaakt door irritatie van de pees die langs de buitenzijde van de knie loopt. Bij het buigen en strekken van de knie zal deze pees over de knie schuiven. Er kan pijn en irritatie aan de buitenkant van de knie ontstaan bij het herhaaldelijk uitvoeren van deze beweging.

Wat te doen bij knieklachten als gevolg van fietsen?

In eerste instantie is het belangrijk dat u niet door blijft fietsen met pijn aan uw knie. Dit houdt in dat u ofwel een tijdje moet stoppen met fietsen, ofwel zal moeten fietsen met een verminderde belasting.

Daarnaast kan een fysiotherapeut u helpen bij het verminderen van de knieklachten. De fysiotherapeut zal allereerst onderzoek doen naar uw soort knieklachten. Door middel van oefentherapie kunnen de aangedane spieren versterkt worden. In sommige gevallen kan de knie versterkt worden door deze in te tapen. Bij een effectieve behandeling kan de trainingsbelasting dan weer langzaam verhoogd worden. Tot slot is het, ongeacht van de soort klachten die u ervaart, verstandig om te kijken of de afstelling van uw fiets past bij uw lichaamsafmetingen.

Een behandeling bij Fysiotherapie Vegt

Ervaart u knieklachten tijdens of na het fietsen en bent u benieuwd naar de behandelmogelijkheden? Wij komen graag met u in contact om u te helpen bij het kiezen van een passende behandeling om uw klachten zo snel mogelijk te verminderen!

Wilt u een afspraak maken?

Wacht dan niet langer en neem vandaag nog contact met ons op.

×

Powered by WhatsApp Chat

× Hoe kan ik je helpen?