Wat is de oorzaak van scheenbeenvliesontsteking en hoe herstel je ervan met fysiotherapie?

Heeft u last van een zeurende of stekende pijn aan de binnenkant of voorkant van uw onderbeen? Mogelijk behoort u tot de 4 tot 20% van de sporters die te maken heeft met een scheenbeenvliesontsteking.

Dit is een hardnekkige blessure die pijnlijk kan zijn en bewegen in de weg kan zitten.

Vraagt u zich af wat scheenbeenvliesontsteking precies inhoudt en wat fysiotherapie voor u zou kunnen betekenen? Lees dan snel verder!

Scheenbeenvliesontsteking

Wat is een scheenbeenvliesontsteking?

Wanneer u last heeft van de spieren aan de voor- en zijkant van uw onderbeen kan dit duiden op een scheenbeenvliesontsteking. Dit wordt ook wel shin splints of MTSS genoemd. De pijn is in dit geval gelokaliseerd op de plek waar een pees vastzit aan het onderbeen. Deze pees maakt het mogelijk dat wij op de tenen kunnen staan. Vandaar dat de blessure veel voorkomt bij hardlopers, triatleten en fanatieke wandelaars.

Vrouwen lopen een hoger risico op het ontwikkelen van scheenbeenvliesontsteking dan mannen. Dit komt doordat vrouwen over het algemeen minder spierkracht hebben in hun benen, waardoor ze vatbaarder zijn voor overbelasting van het scheenbeen door fysieke activiteit.

Scheenbeenvliesontsteking

Wat zijn de oorzaken van een scheenbeenvliesontsteking?

Het onderbeen kent vier spiergroepen: spieren aan de voorkant, spieren aan de zijkant, oppervlakkige kuitspieren en diepe kuitspieren. Wanneer u tijdens het lopen neerkomt op uw hiel. Dan worden de spieren aan de voorkant van uw onderbeen gerekt en trekken de kuitspieren juist samen. Aangezien de kuitspieren erg sterk zijn, kan de rek op de spieren aan de voorkant van het onderbeen aanzienlijk worden.

Wanneer de scheenbeenspieren te vaak te grote trekkrachten ondergaan, dan kan de aanhechting van de spier aan het bot geïrriteerd raken. Dit kan kleine scheurtjes in de pees veroorzaken, wat uiteindelijk tot een ontstekingsreactie van het omliggende weefsel leidt. Op deze manier kan overbelasting van de scheenbeenspieren leiden tot een scheenbeenvliesontsteking.

Er zijn een aantal factoren die het proces van overbelasting van de scheenbeenspieren kunnen versnellen. Allereerst kan een verkeerde stand van de voeten, benen of enkels de boosdoener zijn. Hiernaast zal de belasting op uw scheenbeenspieren hoger zijn wanneer de spieren van uw onderbenen, enkels en voeten minder sterk zijn. Andere risicofactoren zijn slecht opgebouwde trainingen, geen of een slechte warming-up of cooling-down, te lang of te vaak sporten, verkeerde (hardloop)schoenen en lopen of rennen op een te harde ondergrond.

Wat zijn de symptomen van een scheenbeenvliesontsteking?

Pijn aan het middelste of onderste deel van het onderbeen is typerend voor een scheenbeenvliesontsteking. In het begin is de pijn niet heel erg aanwezig. Later wordt de pijn steeds erger bij het neerzetten van de voet. Nadat het been is belast, kan het scheenbeen erg zeer doen.

Hiernaast kan de pijnlijke plek iets dikker aanvoelen. Bij een heftige scheenbeenvliesontsteking is de pijn constant aanwezig en is ook het aanraken van het scheenbeen pijnlijk. In sommige gevallen straalt de pijn uit naar de knie of enkels.

Wat kan fysiotherapie voor mij betekenen bij een scheenbeenvliesontsteking?

Fysiotherapie kan een effectieve behandeling zijn voor een scheenbeenvliesontsteking. Onze fysiotherapeuten kunnen een behandelplan opstellen dat is afgestemd op uw specifieke behoeften en de ernst van de aandoening.

Dit kan onder andere omvatten:

• Pijnbeheersing: door middel van oefeningen, massages of het gebruik van kou of warmte kan de pijn worden verminderd.
  • Rek- en krachtoefeningen: specifieke oefeningen kunnen bijdragen aan het versterken en rekken van de spieren rond het scheenbeen. Dit kan helpen om de belasting op het scheenbeen te verminderen.
  • Technieken om de bloedcirculatie te verbeteren: technieken zoals tapen of manuele technieken kunnen de bloedcirculatie bevorderen, wat kan bijdragen aan het herstelproces.

Advies van de fysiotherapeut

Naast deze behandelmogelijkheden is een fysiotherapeut in staat om u adviezen te geven om zo uw herstel te bevorderen en de kans op een scheenbeenvliesontsteking te voorkomen. Dit advies kan gericht zijn op hulpmiddelen, zoals schoenen of steunzolen, die de belasting op het scheenbeen verminderen.

Hiernaast kan het advies gaan over welke activiteiten veilig zijn om te doen tijdens het herstelproces en welke activiteiten beter vermeden kunnen worden.

Fysiotherapeutische zorg bij Fysiotherapie Van der Vegt bij een scheenbeenvliesontsteking

Onze fysiotherapeuten van Fysiotherapie Van der Vegt kunnen een persoonlijk hersteltraject opstellen op basis van uw klachten. Hierbij zullen we u begeleiden om de klachten op een snelle en effectieve manier te verhelpen.

Heeft u nog vragen of wilt u starten met uw herstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!