Wij helpen u graag bij een terugkerende liesblessure

Fysiotherapie bij een terugkerende liesblessure

Een liesblessure komt vaak voor en komt voor bij verschillende soorten sporters. Liesklachten komen het vaakst voor bij sporten met repetitieve of explosieve bewegingen zoals voetbal, schaatsen en hardlopen.

Het is een verzamelnaam voor pijn die ervaren wordt in de liesregio, wat bestaat uit de binnenkant en voorkant van het bovenbeen, de onderbuik en de schaamstreek. Op deze pagina wordt informatie gegeven over mogelijke oorzaken, symptomen en het herstel van een terugkerende liesblessure en wat de rol van een fysiotherapeut hierin is.

Fysiotherapie Liesblessure

Waardoor ontstaat een liesblessure?

Een liesblessure kan verschillende oorzaken hebben. Een veelvoorkomende oorzaak is overbelasting door bijvoorbeeld het liften van zware gewichten of het verhogen van de trainingsintensiteit met te weinig hersteltijd. Ook kan een liesblessure acuut ontstaan door een explosieve beweging of een plotselinge impact. De pijn die ervaren wordt, wordt vaak veroorzaakt door de overbelasting van de pees(aanhechting) van de adductoren. Hierdoor ontstaat er een ontsteking of irritatie van de pezen.

De oorzaak van een liesblessure zit meestal in:

• overbelaste liesspieren;
  • peesontsteking in de liesregio;
  • gewrichten (bv. artrose in het heupgewricht);
  • verrekte of gescheurde liesspier;
  • overbelasting van de beenspieren (adductoren);
  • liesontsteking;
  • liesbreuk.

Steeds terugkerende klachten bij een liesblessure kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld komen doordat u het sporten te snel weer oppakt of de intensiteit van het sporten te snel ophoogt. Ook kan het liggen aan dat de spieren eromheen te zwak zijn, wat ervoor kan zorgen dat de liesspier te veel belast wordt.

Daarnaast kan de liesspier teveel belast worden door een verkeerde techniek of door een bewegingsbeperking in het heupgewricht. Als laatste kan de oorzaak ook liggen in een verminderde stabiliteit van het bekken, door bijvoorbeeld spierzwakte van de diepe buikspieren.

Wat zijn de symptomen van een liesblessure?

Bij een terugkerende liesblessure blijven de klachten langer dan 2 maanden aanhouden. Hierin kunnen periodes zitten waarin de pijn minder is, maar bij opbouwende belasting weer terugkomt. De meest voorkomende symptomen bij een liesblessure zijn:

• pijn in de liesregio tijdens en/of na belasting;
  • uitstralende pijn vanuit de lies naar de binnenkant van het bovenbeen, de
  • onderbuik en/of de genitaliĆ«n;
  • stijfheid in de liesregio;
  • pijn in buik- en heupspieren;
  • hevige pijn in rust die juist minder wordt tijdens inspanning;
  • pijn bij het tegen elkaar aandrukken van de benen;
  • pijn bij palpatie in de liesregio.
  • Herstellen liesblessure

Herstel van een terugkerende liesblessure

Hoelang het herstel van een liesblessure duurt, hangt af van de ernst en duur van de blessure. Daarnaast hangt het af van de oorzaak van de liesklachten en of deze acuut of geleidelijk zijn opgetreden. Als de liesklachten acuut zijn opgetreden, is het belangrijk om een periode van rust te nemen.

Vervolgens kan de belasting weer rustig opgebouwd worden, waarbij het belangrijk is om binnen de pijngrens te blijven. Wanneer de klachten geleidelijk zijn opgetreden is het vooral belangrijk om de belasting aan te passen.

De rol van een fysiotherapeut bij het herstel van een terugkerende liesblessure

De fysiotherapeuten bij Fysiotherapie Van der Vegt kunnen aan de hand van een anamnese en lichamelijk onderzoek, vaststellen of er sprake is van een verhoogde spierspanning, slijtage, verminderde spierkracht of een bewegingsbeperking in bijvoorbeeld het heupgewricht.

Daarnaast kijkt de fysiotherapeut naar de stand van het bekken, de heup en de rug. Zodra de oorzaak bekend is, kan de fysiotherapeut de juiste behandeling kiezen. Deze behandeling zou kunnen bestaan uit het opbouwen van spierkracht, mobiliteitsoefeningen en stretchen.

Herstel van een terugkerende liesblessure bij Fysiotherapie Van der Vegt

Heeft u last van een liesblessure en komt u maar niet van uw klachten af? Onze fysiotherapeuten zullen onderzoeken wat de oorzaak van uw terugkerende liesblessure is en een gepersonaliseerd behandelplan opstellen. Tijdens het hersteltraject wordt u begeleid om u zo snel mogelijk van uw klachten af te helpen.

Neem contact op met Fysiotherapie van der Vegt als u vragen heeft of voor het maken van een afspraak!