Fysiotherapie bij klachten in de onderrug

Klachten in de onderrug, ook wel lage rugpijn genoemd, is de meest voorkomende klacht van het menselijk lichaam. Heeft u last van klachten in de onderrug en wilt u ervan af? Dan bent u bij Fysiotherapie Van der Vegt aan het juiste adres. Lees vooral verder om meer te weten te komen over lage rugpijn en hoe fysiotherapie uw klachten kan verhelpen.

Fysiotherapie klachten onderrug

Wat is lage rugpijn?

Klachten in de onderrug noemen we ook wel lage rugpijn. Veel mensen hebben hier last van. Als je het eenmaal hebt gehad, keert het vaak terug. Het is meestal niets ernstig, maar wel erg vervelend.

Lage rugklachten
Bij lage rugklachten ervaart u pijn en/of stijfheid in de onderrug (tussen de onderste ribben en de bilplooien). Dit kan plotseling, of juist geleidelijk ontstaan. De klachten kunnen lang aanhouden. De pijn kan hevig of zeurend zijn en soms straalt de pijn zelfs uit richting billen en benen. Door deze klachten kunt u minder goed bewegen en/of slapen. De mate van de pijn varieert per persoon en situatie.

Oorzaken
De oorzaak van lage rugklachten kan specifiek of aspecifiek zijn. Bij slechts een klein deel (5%) is er een concrete oorzaak aan te wijzen, zoals een ziekte of een aandoening (specifieke rugklachten).

Echter heeft het merendeel (95%) van alle mensen met lage rugpijn aspecifieke rugklachten. Dat wil zeggen dat de oorzaak van de pijn niet precies duidelijk is. De lage rugpijn is dan niet het gevolg van een ziekte of aandoening.

De rugklachten zijn in dit geval het gevolg van (een combinatie van) verschillende leefstijl factoren zoals: te zware belasting op de rug, een verkeerde houding, een verkeerde manier van bewegen, een inactieve leefstijl of stress.

Lage rugpijn behandelen

Soms gaan lage rugklachten vanzelf weer over. Helaas komen de klachten ook vaak weer terug. Wanneer dit het geval is, kunt u proberen de pijn en stijfheid te verminderen door een actievere leefstijl aan te nemen of uw houding en beweging te verbeteren. Een echt duurzame oorzaak is zelf echter lastig te vinden.

Heeft u hier hulp bij nodig? Of houden uw klachten lang aan, of komen ze regelmatig terug? Maak dan snel een afspraak bij Fysiotherapie Van der Vegt. Wij helpen u graag van uw rugklachten af!

Fysiotherapie

Als u contact met ons opneemt, krijgt u eerst een intakegesprek. Dit doen we zodat de fysiotherapeut een goed beeld krijgt van de klachten en mogelijk een oorzaak of betrokken factoren aan kan wijzen.

De fysiotherapeut zal uw klachten, beperkingen en leefstijl bespreken. Verder onderzoekt de therapeut uw rug, (spier)conditie, houding en beweegpatroon. U vertelt wat u weer wilt kunnen. Zo stellen we samen de behandeldoelen op.

Oefenprogramma bij lage rugklachten

De behandeling zal nooit bestaan uit enkel passieve therapieën, zoals manipulatie of massage. Het is belangrijk dat u, samen met de fysiotherapeut, actief aan de slag gaat. Daarom wordt er een persoonlijk oefenprogramma opgesteld. Deze wordt op maat gemaakt, afhankelijk van de klachten en mogelijke oorzaak en kan dus variëren tussen mensen.

Dit oefenprogramma bevat vaak oefeningen waarmee u uw rompspieren (borst, buik en rug) versterkt of flexibeler maakt. Hiermee vergroten we de belastbaarheid van uw rompspieren, wat leidt tot een kleinere kans op lage rugklachten.

Deze oefeningen doet u zelfstandig en/of onder begeleiding van de fysiotherapeut, zodat de fysiotherapeut kan controleren of u de oefening op de juiste manier uitvoert. Een correcte uitvoering van de oefening is erg belangrijk en voorkomt dat de oefeningen averechts werken.

Advies leefstijl

Naast deze spierversterkende of rekkende oefeningen, geven wij u uitleg over de klachten, hoe lage rugklachten ontstaan, hoe je met lage rugpijn om kunt gaan en wat je zelf kunt doen en laten.

Wij kunnen u advies geven over hoe u uw houding en beweegpatroon kunt verbeteren en hoe u uw leefstijl actiever kunt maken. De fysiotherapeut kan u helpen met het aan- en afleren van bepaalde gedrag. Hiermee proberen we te werken aan een lange termijn oplossing.

Samen proberen we erachter te komen welke factoren uit uw leven leiden tot de lage rugpijn. Zo kunnen we het probleem bij de oorzaak aanpakken, en daarmee uw klachten in de onderrug verminderen. De therapeuten van Fysiotherapie Van der Vegt staan klaar om u te helpen!